Een krachtgroep komt 1 keer per maand bij elkaar en wordt geleid door twee ambassadeurs van Stichting Zijweg.

Deze ambassadeurs zijn allen ervaringsdeskundige en hebben een training gevolgd om een krachtgroep te kunnen begeleiden.

Deelneemsters aan de krachtgroep bepalen wat zij willen behandelen en bespreken.

Wil je meedoen?

Stuur een e-mail naar bureau@stichtingzijweg.nl met je motivatie waarom je mee wilt doen aan de krachtgroep. Dan zul je in contact worden gebracht met de 2 ambassadeurs van jouw krachtgroep.

We kunnen op deze website geen adressen vermelden i.v.m. de veiligheid van de vrouwen. Maar de ambassadeurs, die jouw krachtgroep begeleiden, zullen je dat rechtstreeks vertellen.

Krachtgroepen

Voorheen werden de krachtgroepen 'lotgenotengroepen' genoemd.

Natuurlijk is er plek in de krachtgroep om je ervaringen met geweld te delen met de andere vrouwen, maar we willen benadrukken dat de krachtgroep met name een plek is om kracht op te doen.

Empowerment waar jij dat nodig vindt en hebt.

Tegelijk vinden we het passender om te spreken over 'vrouwen die geweld hebben meegemaakt of meemaken in hun relatie'. Daarom willen we het woord 'slachtoffer' liever niet meer gebruiken. Eens waren we slachtoffer, jij misschien nog steeds, maar we willen allen overlevende zijn. We hebben het geweld overleefd met alles wat het gekost heeft; onze eigenwaarde, ons zelf kwijtgeraakt en noem het maar op. Sommigen van ons zijn zelfs hun kinderen kwijtgeraakt. Echter is er een weg naar herstel en het terugvinden van je kracht. Daar heeft stichting Zijweg de krachtgroep voor in het leven geroepen. We streven naar een landelijk dekkend netwerk van krachtgroepen.

Daarvoor hebben we jou nodig!

Als je zover bent dat je een krachtgroep wilt en kunt gaan begeleiden, mail dan naar bureau@stichtingzijweg.nl.

De coördinator Krachtgroepen neemt dan contact met je op.

Als je nog niet zover bent en je wilt graag andere vrouwen spreken en je warmen aan elkaar, kijk dan hieronder om te zien of er in jouw woonplaats een krachtgroep is waar je bij kunt aansluiten.

Doelstellingen krachtgroep

Eén van de doelstellingen van stichting Zijweg is 'slachtofferemancipatie en empowerment'.

Dat doet Zijweg door slachtoffers van (ex-) partnergeweld en hun kinderen van gedegen informatie te voorzien.

De website van Zijweg hoopt in deze behoefte al grotendeels te voorzien.

Het versterken van de eigen kracht kan ook bereikt worden door vrouwen met elkaar in contact te brengen in krachtgroepen.

Met de krachtgroepen beoogt  stichting Zijweg de volgende doelen:
  • Het versterken van de eigen kracht van vrouwen die in hun relatie geweld hebben meegemaakt.

• Vrouwen stimuleren (weer) in de eigen kracht te geloven.

• Ontmoeting en herkenning met/bij andere vrouwen die geweld hebben meegemaakt, vormt de basis voor herstel en voor het hervinden van de eigen kracht.

• Vrouwen kunnen met elkaar praten over (ex-) partnergeweld en ervaringen delen.

• Vrouwen kunnen kennis verwerven over de principes van empowerment, de fases van het (verwerking)proces, juridische aspecten, gevolgen van (ex-) partnergeweld voor slachtoffers en kinderen.

• Vrouwen kunnen praktische, psychologische en juridische adviezen krijgen.

• Vrouwen kunnen inspiratie op doen om in hun kracht te komen en inspiratie opdoen ten aanzien van omgaan met problemen.

• Door het herontdekken van je talenten en kwaliteiten. Weer in staat zijn om een sociaal- en economisch zelfstandig leven te leiden. Dat is het hoofddoel dat stichting Zijweg nastreeft met de krachtgroepen.

Weer geloven en terug in je eigen kracht!

Want een krachtige vrouw ben je als je de mishandeling hebt overleefd en daar uit bent gestapt.