Documenten over huiselijk geweld en kindermishandeling

Stichting Zijweg volgt de ontwikkelingen op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling.

De vermelding zal zeker niet uitputtend zijn, maar we trachten via deze pagina documenten te vermelden die waarschijnlijk interessant voor u zijn.

VERHALEN VAN VROUWEN

Zestien verhalen van vrouwen die geweld is aangedaan en die deze pijn in de ogen kijken.
De verhalen zijn stuk voor stuk unieke samenwerkingen met tekenaars, maatschappelijke organisaties en iconische vrouwen. De verhalen zijn door 10 tekenaars met uiteenlopende stijlen en achtergrond omgezet in een serie van 16 beeldverhalen.
Dit project is een initiatief van Stichting In Lijn. en is mogelijk gemaakt door het bank Giro Loterij Fonds.

Het project zal begin 2019 worden afgerond.

De beeldverhalen zijn intieme, open en vaak confronterende verhalen over geweld. Ik wil hiermee een beeld schetsen van de impact van geweld op vrouwen en de onvoorstelbare veerkracht die deze vrouwen bezitten. De verhalen zijn een ode aan alle vrouwen die slachtoffer zijn of zijn geweest van geweld.

Masterscriptie Universiteit voor Humanistiek - Ervaringen van mishandelde vrouwen met de omgangsregeling

Dit onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van een vraag van Stichting Zijweg naar ervaringen van vrouwen met ex-partnergeweld. Stichting Zijweg is een informatiepunt voor vrouwen die met huiselijk geweld te maken hebben. De stichting geeft informatie, verwijst naar advocaten en kan vrouwen eventueel doorverwijzen naar vrouwenopvangcentra. De stichting wordt onder andere benaderd door vrouwen die tijdens hun relatie geweld hebben ervaren en aangeven hebben dat het geweld na het verbreken van de relatie niet gestopt is. Het geweld kan doorgaan omdat zij kinderen hebben met hun ex-partner en daarom met hem in contact blijven staan vanwege omgangsregelingen. Volgens de stichting is het mogelijk dat het rechtssysteem de mannen de mogelijkheid geeft geweld te blijven gebruiken tegen hun ex-vrouw. Deze scriptie heeft inzichtelijk gemaakt hoe het geweld er uit ziet dat de vrouwen ervaren hebben tijdens en na hun relatie en welke rol het rechtssysteem hier in heeft en andere betrokken instanties.

Mythen over conflictscheidingen: Een onderzoek naar de kennis van juridische en sociale professionals

Auteurs: Prof. dr. Corine de Ruiter en Brigitte van Pol Msc

“It means that an appreciation for the methods of science is a useful asset for a responsible citizenry.”

W. Isaacson, Einstein: His Life and Universe, New York (etc.): Simon & Schuster 2007, p. 6.

In 2015 hebben rechters ongeveer 36.000 echtscheidingsprocedures afgehandeld. Ongeveer 5.000 van die zaken waren op tegenspraak.1 In 2014 waren bij bijna 20.000 echtscheidingen minderjarige kinderen betrokken. In totaal ging het om 35.700 kinderen.2 Ongeveer 20% van de echtscheidingen waarbij kinderen betrokken zijn mondt uit in een zogenaamde vecht- of conflictscheiding. Conflictscheidingen [High-Conflict Divorce; HCD] zijn de minderheid van de scheidingen waarbij de ouders die uit elkaar gaan er niet in slagen los van elkaar te komen en die dit onvermogen nog jaren na de scheiding laten zien. De conflicten blijven escaleren in plaats van dat zij afnemen, over een periode van jaren. Conflictscheidingen hebben drie opvallende kenmerken: (1) terugkerende destructieve communicatiepatronen, zoals: ontkenning en in de tegenaanval gaan, snelle escalatie van conflicten, elkaar negeren, aanhoudende boosheid en wantrouwen; (2) aanwezigheid van een psychische of persoonlijkheidsstoornis bij één (of bij beide) ouder(s); en (3) beschuldigingen en/of daadwerkelijk sprake van: partnergeweld en/of kindermishandeling/-verwaarlozing (psychologisch, fysiek, seksueel, economisch).3

Battered Women Syndrome Expert testimony 2007

Nancy Kaser- Boyd

Nancy is co-author of Forensic Psychological Assessment in Practice: Case Studies.

The book presents a set of forensic criminal cases as examples of a scientist-practitioner model for forensic psychological assessment. The cases involve a number of forensic issues, such as criminal responsibility, violence risk assessment, treatment planning, and referral to long term forensic care. Likewise, different types of offenses are covered, for example, sexual offending, arson, homicide, robbery and domestic violence. The authors address a variety of mental disorders including psychosis, posttraumatic stress disorder, psychopathy and other personality disorders. The book will be useful for novice and experienced forensic psychologists and psychiatrists who are looking for case studies that integrate the most recent empirical evidence with psychological test findings.

The testimony  and the Battered woman syndrome

En dan pakt de kinderbescherming ineens je kind af

Eelke van Ark - FTM

Ervan verdacht worden je eigen kind ziek te hebben gemaakt; het komt steeds vaker voor. Tientallen ouders claimen ten onrechte verdacht te zijn gemaakt door Veilig Thuis, voormalige Meldpunt Kindermishandeling. Follow the Money dook in de dossiers en ontdekte zeker vier tuchtklachten tegen een enkele vertrouwensarts van Veilig Thuis.

‘U krijgt uw kind niet meer mee naar huis.’ Debora de Haan is met stomheid geslagen als de kinderarts haar vertelt dat ze van haar achttien maanden oude zoontje Micha wordt gescheiden. Des te meer omdat ze alleen in het ziekenhuis was voor een controle: ‘Ik kwam hem gewoon laten wegen, maandag om tien uur zoals altijd. Toen kreeg ik ineens te horen dat ik hem niet meer mocht zien.’