Boeken over geweld

Uit 't veld geslagen

Uit het veld geslagen Knelpunten na partnergeweld

In ons boek 'Uit het veld geslagen' staan de ervaringen van vrouwen centraal die door hun (ex-)partner zijn mishandeld en/of gestalkt.

Vele van deze vrouwen lopen tegen dezelfde knelpunten aan in hun zoektocht naar veiligheid, juridische steun, hulpverlening en huisvesting. Het boek besteedt ook aandacht aan de stereotypen in de beeldvorming en aan het taboe dat in de omgeving van de vrouwen bestaat. Het boek beschrijft deze problemen gedetailleerd, maar doet bovendien aanbevelingen voor verbetering. De doelgroep van het boek zijn politici en beleidsmakers, maar het boek zal ook voor andere professionals én voor slachtoffers interessant zijn.

Dit project is mede mogelijk gemaakt door Fonds Slachtofferhulp.

Download Uit het veld geslagen

Het boek kan niet meer besteld worden.

Elfin

Auteur: Shanti Schikks ISBN 978 90 215 6648 1 Uitgeverij Kosmos

In de zomer van 2016 brengt de partner van Shanti hun 11 maanden oude zoontje Elfin en Maria, zijn eigen moeder, om het leven. In dit boek vertelt Shanti haar aangrijpende verhaal over liefde en verlies, maar ook hoe zij de kracht in zichzelf weer terugvond.

Dit is het verhaal van een bijzonder krachtige vrouw, die ondanks alles wat zij meemaakte en met steun van veel lieve familieleden en vrienden het vertrouwen in de toekomst terug vond.

Shanti wil mensen helpen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt of nog in een relatie zitten die slecht voor hen is. In dit boek vind je adviezen en oefeningen die zij heeft ontwikkeld waardoor je weer leert vertrouwen op je eigen gevoel en boven alles jezelf lief te hebben.

Ik geef je mijn verhaal

Auteur : Karina van Dreemel ISBN : 978-90- 823891-1- 1

Het eerste boek van de auteur, Brief aan een narcist’, leverde een stroom van reacties vol
persoonlijke verhalen op.
Dit resulteerde in een tweede boek waarin Karina van Dreemel een uitleg geeft over de
Narcistische Persoonlijkheidsstoornis en waarin een groot aantal van de reacties die zij eerder
ontving is opgenomen. Dit boek geeft een duidelijk beeld van de omstandigheden waarin de
slachtoffers hebben geleefd en soms zelfs nu nog leven.
Doel van de schrijvers van deze reacties is in de eerste plaats het informeren van lotgenoten.
Daarnaast is het een welkome aanvulling op de kennis en kunde van hulpverleners. Van
huisartsen tot justitie, van psychologen tot politie.
Na het lezen van dit boek zal men voortaan met andere ogen kijken, beter gaan observeren en
sneller de signalen van narcistische mishandeling kunnen herkennen en daardoor een beter
beeld gaan vormen over de achtergronden van het slachtoffer.

De stem van het kind, verhalen van kinderen van wie de ouder misbruikt is

Auteur: Hanny Lynch ISBN: 978 90 8954 819 1

De auteur, Hanny Lynch, is ervaringsdeskundige op het gebied van seksueel misbruik in haar jeugd.

Als moeder merkte zij dat haar gedrag ten opzichte van haar kinderen patronen vertoonde die raakvlakken hadden met haar misbruikverleden. Zij besloot contact te zoeken met andere kinderen van ouders met een vergelijkbaar verleden om te onderzoeken welk effect het trauma van de ouder had op het leven van hun kinderen. Een drietal professionals lichten de impact van seksuele kindermishandeling op ouderschap toe.

Conclusie: kinderen van een ouder met een misbruikverleden zijn over het algemeen belast door het verleden van zijn/haar ouder. Een trauma dat vergelijkbaar is met het trauma van tweede generatie kampslachtoffers uit de oorlog.

Het boek geeft inzicht in de complexe opvoedingssituatie van ouders en kinderen.

Note Zijweg: Het zou goed zijn als een dergelijk onderzoek ook zou worden gedaan naar kinderen waarvan een van de ouders slachtoffer was van partnergeweld.